Monday, April 8, 2013

KEK PISANG LAGI..

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Sejak balik dari JB pada cuti sekolah tempohari.. banyak betul pisang dibawa balik ke KL. Ada yg beli dan ada gak yg kawan kasi.

Kali ni lyza cuba resepi kek pisang dari rumah Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com. Saje je nak menambahkan lagi koleksi resipi  kek pisang yang ada dan untuk rujukan sendiri.. memandangkan kek pisang mmg peberet seisi keluarga.

Tak rugi mencuba resepi ni..memang gebu & sedap sangat. Cara buatnya pun amat mudah. Untuk resepi kek pisang ni..lyza ada ubah sikit sukatan dan caranya dari resipi asal.

Terima kasih kpd Naz yg sudi berkongsi resepi kek pisang yang sedap dan gebu ni. Mmg marvellous...


KEK PISANG DUA CARA : CARA 2
OLEH : Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan :
125 gm butter (lyza guna 250g butter Anchor) 
2 biji telur gred A @ B (4 biji gred A)
3/4 cawan gula perang/ gula kastor (225g Gula kastor)
3/4 cawan pisang yang dilecek halus (3 biji pisang - dlm 300g)
2/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)* - lyza x letak
3/4 cawan tepung gandum* (300g Tpg Gandum + 1 tsp baking powder*)
1 tsp soda bikarbonat* (*ayak bersama) (sama)
2 tbsp susu segar - yg ni lyza tambah sendiri
1 tsp ovallate (sama)
1 tsp asen vanilla (lyza gantikan esen perisa pisang)


Cara-cara :


- Putarkan butter, gula dan ovallate pada kelajuan tinggi hingga adunan berkrim selama lebih kurang 3-5 minit. 

- Masukkan telur sebiji demi sebiji. Putar sehingga adunan sebati. 

- Masukkan pula esen pisang atau vanilla dan pisang yg sudah dilenyek tadi.

- Putar lagi hingga rata.

- Akhir sekali..masukkan bahan yang dah diayak (tpg gandum, baking powder dan soda bikarbonat). Gaul rata dan sebati.

- Panaskan oven pada suhu 170C menggunakan api atas dan bawah. (Bergantung pd oven masing2 ye).

- Lapik loyang ukuran 8" x 8" x 3" dengan kertas kalis minyak.

- Masukkan adunan ke dalam loyang  dan bakar selama 40 minit - 1 jam atau sehingga kek masak.

- Setelah masak, keluarkan loyang kek dari oven dan terus terbalikkan kek bersama loyangnya ke atas redai. Ini untuk mengelakkan permukaan kek menjadi mendap. Biarkan loyang kek kekal pada kek.

- Setelah 10 minit, keluarkan kek dari loyangnya dan biarkan sejuk sepenuhnya sebelum dihias atau dimakan.


SELAMAT MENCUBA!




Thursday, April 4, 2013

Apam 3-D

Assalammualaikum semua..Lama kita x bersua ye..tuan rumah bizi sikit..jadi terpaksala kurangkan aktiviti blogging ni.

Ramai yang dah buat apam polka dot atau apam dot-dot ni...apa kata kali ni kita ubah angin pulak..haha..


Mmg enjoy keje menge'dot' apam dot-dot ni kan? Bagi yang dh biasa buat apam dot ni..x de masalah nk cuba bermcm2 corak. Untuk Apam 3-D ni..prosesnya lebih kurang sama cuma..adunan kosong hendakla di kukus terlebih dulu..lebih kurang 10 minit..apabila apam dh masak..barula proses membuat corak diatas apam tadi..dan kukus balik apam tadi selama 5 minit. ...Selamat mencuba...

Sebelum..

Selepas..


Bahan-bahan 

 3 biji telur A
 275 gm tepung gandum/superfine
 3 sudu teh baking powder* (diayak bersama tepung gandum)
150gm susu segar/susu sejat 
1 sudu teh ovallete 
Pewarna & Esen Vanilla
200 gm gula halus (boleh kurangkan jika tak suka manis)- lyza letak 180g shj

Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)

Cara-cara

1. Pukul telur, gula dan ovalette hingga kembang dengan kelajuan maxima selama 10 minit (hingga adunan bertukar jadi putih-kuning pucat). 

2. Masukkan susu BERSELANGSELI dengan tepung sedikit demi sedikit sambil pukul perlahan dengan mixer (kelajuan minima).

3. Tambah esen vanilla, pukul lagi sehingga sebati dan nampak adunan akan berubah texture menjadi gebu (dan adunan bertambah hingga 2-3x kali dari adunan asal).

4. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian, titiskan pewarna mengikut citarasa
Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).

5. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang/tart (asalkan berlapik. Ku guna loyang papercup yang kecil tu, saiz almond london dan ada yang bersaiz lebih besar sikit).

6. Picitkan blueberry filling secukupnya. Picitkan lagi adunan sehingga ¾ penuh. Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.

7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 10 minit. Jangan buka api besar semasa mengukus, nanti merekah. (Pastikan air sudah mendidih sebelum dikukus dan turunkan suhu bila dah masukkan apam).

8. Picitkan corak yang dikehendakki. Kemudian kukuskan semula selama 5 minit.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...