Monday, August 26, 2013

Biskut Y

Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera...

Hanya tinggal beberapa hari saja kita berada di bulan syawal.. kepada yg sedang berpuasa sunat (puasa 6)..lyza ucapkan selamat berpuasa ye.. insyallah lyza akan teruskan berpuasa memandangkan ada 3 hari lagi puasa yg masih berbaki. 

Hari ni lyza nak berkongsi antara biskut raya pilihan lyza untuk tahun ni.. mmg simple sgt biskut ni tapi rasanya sedap dan rangup. Biskut yg lain dari yg lain. Bila tgk hasilnya tentu x percaya adunan biskut ni cuma gunakan 3 bahan saja. 

Ramai jugak sanak saudara yg suka dan cuba meneka bahan2 yg terkandung dlm adunan biskut Y ni tp semua jawapan yg diberi salah....hehehe....8-)





BISKUT Y
Sumber asal: ibuRayy4n@myresepi


Bahan-bahan 

1 cawan gula pasir

3 cawan tepung gandum


marjerin/butter secukupnya (dalam 180g) 


**
kalau tak cukup butter boleh tambah sikit.



Cara-cara
  • Campurkan/gaulkan gula pasir dengan tepung dalam mangkuk.
  • Masukkan marjerin/butter sikit2 sehingga boleh dijadikan seperti doh. (adunan doh akan menjadi serbuk roti/berderai).
  • Tekan masuk ke dalam acuan Y dan susunkan di dalam loyang pembakar. (acuan Y x perlu disapukan mentega atau marjerin).
  • Bakar dgn suhu 180C selama 20 minit atau sehingga masak (bergantung pd kepanasan oven masing2) 
(nampak kuning nak coklat, pastu nampak corak petak gula pasir timbul) 

  • Dah masak, keluarkan dari oven. Sejukkan dan kemudian baru keluarkan dari acuan. Kalau tak nanti dia pecah.
  • Kemudian siap sedia untuk disimpan atau makan.

SELAMAT MENCUBA !!!!


Sunday, August 18, 2013

Biskut Lidah Kucing pelangi

Assalammualaikum..

Hari ni lyza nk tunjukkan antara koleksi biskut raya yg lyza buat untuk hari raya tahun ni.. Mmg popular biskut ‘cat’s tounges cookies’ atau biskut lidah kucing ni. Biskut ni boleh diperbagaikan mengikut citarasa dan kreativiti masing2. 

Mmg ringan, garing dan rangup biskut lidah kucing ni. Versi pelangi ni mmg nampak ceria kan? Teruja bila tgk ramai yg dh mencuba. Bila tgk hasilnya...adoiii seronoknya..x sabar pulak nk rasa.

Selamat mencuba...





ni pulak versi hentam atau nak cepat je...cuma letakkan coklat chip diatas..paling senang..hehe 

BISKUT LIDAH KUCING PELANGI
Resepi : Fatmah Bahlawan


250 gm mentega

175gm gula kastor

100 ml putih telur

200 gm tepung gandum

50 gm tepung jagung

1/4 sudu teh emplex

Pewarna : merah, oren, kuning, hijau, ungu dan biru



Loyang khas lidah kucing - digris dengan sedikit mentega.





Cara2 :

1) Ayak tepung jagung, tepung gandum dan emplex, ketepikan.


2) Dalam mixer pukul mentega dan gula hingga berkrim.

3) Masukkan putih telur sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati.


4) Masukkan tepung dan kaup balik dengan spatula hiungga rata.

5) Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian.

6) Letakkan pewarna untuk setiap bahagian.

7) Masukkan dalam piping bag atau bag plastik untuk setiap warna berlainan.

8) Potong hujung muncung bag plastik atau piping bag kecil.

9) Paipkan atas loyang lidah kucing mengikut corak yang di kehendaki mengikut warna pelangi.

10) Bakar dalam oven pada suhu 150 C selama 15 ~ 20 minit.

11) Jaga jangan sampai keperangan dan hangus kerana warnanya akan pudar dan tidak menyerlah.

12) Biarkan sejuk sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara.







Wednesday, August 14, 2013

Selamat Hari Raya dan Biskut semperit

Assalammualaikum  dan Salam Sejahtera semua...

Agak lama lyza menyepi.. barula hari ni berkesempatan utk update resepi yg x sempat dikongsikan bersama.. insyallah akan diuploadkan satu persatu. 

Walaupun hari ini..kita sudah menyambut Hari Raya yang ke 7..lyza pon x nk ketinggalan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua rakan2 blogger, follower dan pengunjung yg sudi singgah ke blog lyza yg x seberapa ni..jika ada kesilapan samaada secara sengaja ataupon tidak...lyza memohon ampun dan maaf yer pada semua...


Semoga gembira di hari yang mulia ini,
Salah dan silap harap dimaafi,
Selamat Hari Raya Aidilfitri,
Maaf Zahir dan Batin. 

Biskut semperit ni antara biskut yang wajib lyza buat setiap tahun bila tiba hari raya.. mmg best sgt biskut ni.. i likeeee...8)



BISKUT SAMPERIT 
Resepi : Maklang Azie 


Bahan-bahan 
300g butter
(nak rasa lebih sedap boleh guna Anchor atau Scs) 
160g gula aising 
100g tepung jagung 
160g tepung kastard 
240g tepung gandum 
2 biji kuning telur 

Hiasan 
Ikut citarasa masing2. (lyza guna gula2 manik).

Cara-cara 
1. Pukul buter, gula aising hingga kembang. 
2. Masukkan kuning telur, kacau sebati. 
3. Masukkan semua jenis tepung, gaul dan uli sebati. 
4. Terap atas loyang. Hiaskan dengan gula manik,  ceri atau coklat chip. 
5. Bakar 150C selama 20 minit. 

Selamat mencuba!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...