Wednesday, August 19, 2015

Roti Jala yang lembut..

Assalammualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni lyza nak berkongsi resipi roti jala@ roti kirai yg baru lyza buat baru2 ni untuk makan petang.. selain lembut... roti jala ni mmg tahan lama hingga ke malam. Sesuai di mkn bersama2 kuah kari. Walaupon penyediaannya mudah tp 'leceh' nya... nk menjala tu... adoiii... 

Resepi ni lyza c n p dari blog kak Ita (Masam manis). Resepinya tak menggunakan santan atau susu.. hanya mengunakan air sahaja untuk tahan lama. Terpulang pd citarasa masing2 ye.

Memandangkan semua di rumah sukakan roti jala ni... kejap je dah licin.. cicah kari...syiok wooo..

Okla... Selamat mencuba...8)



ROTI JALA YANG KEKAL LEMBUT DAN SEDAP
Resepi Oleh : Suriati Ramli

3 cawan tepung gandum
3 1/2 cawan air
2 biji telur gred A
1/2 cawan minyak masak
secubit garam
sedikit pewarna kuning telur

Daun pandan sebagai alat untuk meratakan mentega/minyak
Acuan roti jala


Cara2 membuatnya: 
  1. Satukan semua bahan di atas dan kacau rata
  2. Masukkan dalam mesin pengisar / blender dan kisar halus
  3. Kemudian tapis (Adunan tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair).
  4. Mentega untuk di gris pada kuali leper.
  5. Panaskan kuali leper atas dapur hingga betul-betul panas ( guna api sederhana ), ini supaya roti yang di kirai tidak melekat dan mudah di angkat.
  6. Bila dah panas barulah sapukan mentega dengan menggunakan daun pandan.
  7. Masukkan adunan dalam acuan roti jala dan dan kirai dalam bulatan kecil-kecil secara berterusan hingga menjadi bulatan yang besar. Anggaran 6 inc.
  8. Tunggu hingga permukaan atas kering , ini bermakna dah masak lah . Tak perlu balikkan (Terus angkat dan lipat. Terpulang kalau suka lipat boleh lipat bentuk 3/4 bulatan atau boleh gulung seperti mengulung kuih dadar).
  9. Ulang proses yang sama hingga habis. 




Friday, August 7, 2015

Biskut Marbel Shortbread






Assalammualaikum dan salam sejahtera... Hari ni dah pon masuk 22 Syawal 1436H.. Alhamdulillah semlm dapatlah lyza sempurnakan puasa 6 di bulan syawal pada tahun ni.. insyallah jika izinkan oleh Nya.. mudah2an tahun depan dan tahun2 berikutnya kita masih mampu melaksanakan ibadah ini.. amiin..

Okla, kali ni lyza nak kongsikan antara resipi biskut raya mmg menjadi kegemaran ramai terutama kanak2.. termasuk anak2 lyza sendiri mmg sukakan biskut ni... mmg x pena miss buat setiap tahun.

Selamat mencuba... :)



BISKUT MARBEL SHORTBREAD



Bahan base biskut
240 g tepung gandum
100 g gula castor
100 g serbuk badam
200 g mentega
1/2 sudu kecil serbuk emplex (perangup biskut)
3 sudu besar Susu tepung

Coklat Topping
400 g coklat masakan
1 camca teh shortening 
120 g coklat putih


Peralatan
(10" x 10") baking tray with cutter
lidi untuk melorek



Cara membuatnya:-

  • Satukan semua bahan2 untuk base biskut dalam satu bekas, gaul hingga adunan menjadi doh yang lembut. 


  • Keluarkan "cutter" dari acuan, alas dasar tin dengan kertas minyak, biar besar dari saiz tin.


  • Masukkan doh tadi ke dalam tin dan ratakan hingga memenuhi tin. Tekan2 supaya sama rata dan seimbang.(gunakan roller jika perlu)


  • Masukkan kembali "cutter" dan tekan perlahan hingga rata. 


  • Bakar dalam oven pada suhu 150C selama 20 minit atau sehingga biskut warna keperangan.


  •  Keluarkan dari oven, biar suam dan keluarkan "cutter" tadi dan biar shortbread betul2 sejuk.


  • Panaskan coklat masakan secara double - boiler, bila coklat cair, masukkan shortening dan kacau hingga rata. 


  • Angkat coklat tadi dan tuang atas base biskut tadi.


  • Ratakan coklat hingga memenuhi permukaan base biskut. Ketepikan sebentar.


  • Cairkan white cooking chocolate secara double - boiler. 


  • Bila cair masukkan dalam piping beg dan paipkan beberapa garisan memanjang atas coklat tadi. 


  • Bila siap. Ambil lidi, lorek ke kanan dan ke kiri secara melintang garisan coklat putih tadi hingga mendapat corak yang diingini.


  • Kemudian, masukkan kembali "cutter" tadi dan tekan perlahan2 pada posisi yg sama sewaktu ditarik keluar dan biarkan beku sepenuhnya. 


  • Sejukkan dalam peti sejuk hingga coklat keras. (cukup utk setakat membekukan coklat sahaja untuk mengelakkan permukaan coklat `berpeluh' bila di sejukkan terlalu lama). 


  • keluarkan "cutter" perlahan-lahan dan boleh diasing2kan shortbread tadi sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...