Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2010

Sample Biskut Raya 2010

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Perkhhh dah lama rasanya tak kuarkan entri..menyepi sekejap..hehe..Klu nak tau nilah projek terbaru lyza.. sample biskut raya thn ni.

Jom layan pic biskut2 raya kt bwh nie...


Chocolate Shortbread

Klasik Roche
Chocolate Trix
Lidah Kucing Chocolate chips

Tart Keju Nenas
Puteri Salju

Donutello

Bangkit Cheese

Sample Biskut Raya 2010

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Perkhhh dah lama rasanya tak kuarkan entri..menyepi sekejap..hehe..Klu nak tau nilah projek terbaru lyza.. sample biskut raya thn ni.

Jom layan pic biskut2 raya kt bwh nie...


Chocolate Shortbread

Klasik Roche
Chocolate Trix
Lidah Kucing Chocolate chips

Tart Keju Nenas
Puteri Salju

Donutello

Bangkit Cheese

Muffin Jagung cheese

Assalammualaikum..dan Salam sejahtera. Muffin jagung cheese ni adalah permintaan anak2.. dan kebetulan arini ada tetamu akan berkunjung ke umah lyza...jom makan muffin ni  panas2 lagi sodapp youu..hehe..


MUFFIN JAGUNG CHEESE Bahan A


120gm Mentega


200 - 250gm Gula Kastor (lyza letak 200gm)


50gm Minyak Jagung


4 biji Telor (Gred A)


160gm Susu UHT (lyza guna Full Cream Dutch Lady)


1/2 sudu kecil Serbuk Vanila/Esen vanila


1  sudu kecil Esen Jagung (optional)


Bahan B


440gm Tepung naik sendiri - diayak


20gm Tepung Jagung - diayak


Bahan C(untuk hiasan)


160gm Jagung cream (dlm tin)


100gm Cheddar Cheese sagat


sedikit pewarna lemon (jika suka)




Cara2


1. Panaskan oven pada suhu 160°C.


2. Pukulkan Mentega dan gula kastor sebentar.


3. Kemudian masukkan Telor satu persatu, Esen vanilla, Esen jagung, Susu UHT dan minyak jagung di kacau sehingga sebati.


4. Akhir sekali masukkan Tepung Naik Sendiri dan Tepung jagung (yg sudah diayak tadi) dan dipukul rata.


5. Sudukan 2/3 penuh adunan ke dalam kertas muffin.


6. Hiaskan…

Muffin Jagung cheese

Assalammualaikum..dan Salam sejahtera. Muffin jagung cheese ni adalah permintaan anak2.. dan kebetulan arini ada tetamu akan berkunjung ke umah lyza...jom makan muffin ni  panas2 lagi sodapp youu..hehe..


MUFFIN JAGUNG CHEESE Bahan A


120gm Mentega


200 - 250gm Gula Kastor (lyza letak 200gm)


50gm Minyak Jagung


4 biji Telor (Gred A)


160gm Susu UHT (lyza guna Full Cream Dutch Lady)


1/2 sudu kecil Serbuk Vanila/Esen vanila


1  sudu kecil Esen Jagung (optional)


Bahan B


440gm Tepung naik sendiri - diayak


20gm Tepung Jagung - diayak


Bahan C(untuk hiasan)


160gm Jagung cream (dlm tin)


100gm Cheddar Cheese sagat


sedikit pewarna lemon (jika suka)




Cara2


1. Panaskan oven pada suhu 160°C.


2. Pukulkan Mentega dan gula kastor sebentar.


3. Kemudian masukkan Telor satu persatu, Esen vanilla, Esen jagung, Susu UHT dan minyak jagung di kacau sehingga sebati.


4. Akhir sekali masukkan Tepung Naik Sendiri dan Tepung jagung (yg sudah diayak tadi) dan dipukul rata.


5. Sudukan 2/3 penuh adunan ke dalam kertas muffin.


6. Hiaska…

Order Kek Coklat moist & Apam blossom

Order dari kwn lyza dari Wangsa Maju..K Ida untuk Majlis Kenduri Kesyukuran semlm. Kak Ida suruh buatkan Kek Coklat moist & Apam Blossom Dot..dot berinti blueberry (150pcs). K Ida suruh apam blossom 50 pcs lagi tu  diasing2kan utk diberi pada saudara mara yg terdekat. Tq Kak Ida..
Kek Coklat Moist + Topping coklat fudge

Apam Blossom Dot2

Apam Blossom + corak lain

Order Kek Coklat moist & Apam blossom

Order dari kwn lyza dari Wangsa Maju..K Ida untuk Majlis Kenduri Kesyukuran semlm. Kak Ida suruh buatkan Kek Coklat moist & Apam Blossom Dot..dot berinti blueberry (150pcs). K Ida suruh apam blossom 50 pcs lagi tu  diasing2kan utk diberi pada saudara mara yg terdekat. Tq Kak Ida..
Kek Coklat Moist + Topping coklat fudge

Apam Blossom Dot2

Apam Blossom + corak lain

Agar2 Gula Melaka

Assalammualaikum dan selamat sejahtera..pada semua kawan2 blogger.. dh lama lyza x update blog ni.. dh lama gk dapur x berasap..hehe.. Almaklumla..x berapa sihat. Lyza wat agar2 ni antara juadah utk berbuka puasa semlm..mudah dan cepat je. Rasanya semua orang tau wat agar2 ni. Anak2 pon suka Agar2 ni. Alhamdulillah sedap gk..nyaman kt tekak..hehe (kes angkat bakul nie..hehe).
AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA


BAHAN2


1/2 pkt agar2 strip (1 peket dibahagi 2)
2 cawan air
2 cawan Santan (1 cawan air + 1 biji kelapa)
1/2 cawan Gula pasir
1/2 buku Gula melaka
1 biji Telor - gred A (dikacau dgn garpu)
1 atau 2 helai daun pandan - disimpul kecil
sedikit garam


CARA2


1. Masak agar-agar bersama airdan daun pandan.


2. Bila agar-agar dah hancur, masukkan pula gula dan gula melaka. Kacau hingga gula dan gula melaka hancur.


3. Tutupkan api. Angkat dan ditapis.


4. Masakkan semula agar2 yg ditapis tadi.


5. Dalam bekas lain, masukkan sedikit garam dan telurke dlm Santan (dikacau hingga sebati).


6. Masukkan campuran Sa…

Agar2 Gula Melaka

Assalammualaikum dan selamat sejahtera..pada semua kawan2 blogger.. dh lama lyza x update blog ni.. dh lama gk dapur x berasap..hehe.. Almaklumla..x berapa sihat. Lyza wat agar2 ni antara juadah utk berbuka puasa semlm..mudah dan cepat je. Rasanya semua orang tau wat agar2 ni. Anak2 pon suka Agar2 ni. Alhamdulillah sedap gk..nyaman kt tekak..hehe (kes angkat bakul nie..hehe).
AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA


BAHAN2


1/2 pkt agar2 strip (1 peket dibahagi 2)
2 cawan air
2 cawan Santan (1 cawan air + 1 biji kelapa)
1/2 cawan Gula pasir
1/2 buku Gula melaka
1 biji Telor - gred A (dikacau dgn garpu)
1 atau 2 helai daun pandan - disimpul kecil
sedikit garam


CARA2


1. Masak agar-agar bersama airdan daun pandan.


2. Bila agar-agar dah hancur, masukkan pula gula dan gula melaka. Kacau hingga gula dan gula melaka hancur.


3. Tutupkan api. Angkat dan ditapis.


4. Masakkan semula agar2 yg ditapis tadi.


5. Dalam bekas lain, masukkan sedikit garam dan telurke dlm Santan (dikacau hingga sebati).


6. Masukkan campuran Sa…