Skip to main content

Posts

Showing posts from August, 2013

Biskut Y

Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera...

Hanya tinggal beberapa hari saja kita berada di bulan syawal.. kepada yg sedang berpuasa sunat (puasa 6)..lyza ucapkan selamat berpuasa ye.. insyallah lyza akan teruskan berpuasa memandangkan ada 3 hari lagi puasa yg masih berbaki. 

Hari ni lyza nak berkongsi antara biskut raya pilihan lyza untuk tahun ni.. mmg simple sgt biskut ni tapi rasanya sedap dan rangup. Biskut yg lain dari yg lain. Bila tgk hasilnya tentu x percaya adunan biskut ni cuma gunakan 3 bahan saja. 

Ramai jugak sanak saudara yg suka dan cuba meneka bahan2 yg terkandung dlm adunan biskut Y ni tp semua jawapan yg diberi salah....hehehe....8-)





BISKUT Y
Sumber asal: ibuRayy4n@myresepi


Bahan-bahan 

1 cawan gula pasir

3 cawan tepung gandum

marjerin/butter secukupnya (dalam 180g) 

**kalau tak cukup butter boleh tambah sikit.



Cara-cara
Campurkan/gaulkan gula pasir dengan tepung dalam mangkuk.Masukkan marjerin/butter sikit2 sehingga boleh dijadikan seperti doh. (adunan doh akan menjadi serbuk …

Biskut Lidah Kucing pelangi

Assalammualaikum..
Hari ni lyza nk tunjukkan antara koleksi biskut raya yg lyza buat untuk hari raya tahun ni.. Mmg popular biskut ‘cat’s tounges cookies’ atau biskut lidah kucing ni. Biskut ni boleh diperbagaikan mengikut citarasa dan kreativiti masing2. 
Mmg ringan, garing dan rangup biskut lidah kucing ni. Versi pelangi ni mmg nampak ceria kan? Teruja bila tgk ramai yg dh mencuba. Bila tgk hasilnya...adoiii seronoknya..x sabar pulak nk rasa.
Selamat mencuba...




ni pulak versi hentam atau nak cepat je...cuma letakkan coklat chip diatas..paling senang..hehe 
BISKUT LIDAH KUCING PELANGI Resepi : Fatmah Bahlawan Rujukan : Citarasawan/kak azlitamasammanis

250 gm mentega

175gm gula kastor

100 ml putih telur
200 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
1/4 sudu teh emplex

Pewarna : merah, oren, kuning, hijau, ungu dan biru



Loyang khas lidah kucing - digris dengan sedikit mentega.




Cara2 :
1) Ayak tepung jagung, tepung gandum dan emplex, ketepikan.

2) Dalam mixer pukul mentega dan gula hingga berkrim.
3) Masu…

Selamat Hari Raya dan Biskut semperit

Assalammualaikum  dan Salam Sejahtera semua...

Agak lama lyza menyepi.. barula hari ni berkesempatan utk update resepi yg x sempat dikongsikan bersama.. insyallah akan diuploadkan satu persatu. 

Walaupun hari ini..kita sudah menyambut Hari Raya yang ke 7..lyza pon x nk ketinggalan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua rakan2 blogger, follower dan pengunjung yg sudi singgah ke blog lyza yg x seberapa ni..jika ada kesilapan samaada secara sengaja ataupon tidak...lyza memohon ampun dan maaf yer pada semua...


Semoga gembira di hari yang mulia ini, Salah dan silap harap dimaafi, Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Biskut semperit ni antara biskut yang wajib lyza buat setiap tahun bila tiba hari raya.. mmg best sgt biskut ni.. i likeeee...8)


BISKUT SAMPERIT  Resepi : Maklang Azie 

Bahan-bahan  300g butter (nak rasa lebih sedap boleh guna Anchor atau Scs)  160g gula aising  100g tepung jagung  160g tepung kastard  240g tepung gandum  2 biji kuning telur
Hiasan  Ikut citarasa masi…