Skip to main content

Posts

Showing posts from 2013

Roti sosej

Assalammualaikum..
Salam sejahtera buat semua. Kali ni lyza saja nak share pics roti sosej yg lyza buat ari sabtu lepas. Jom kali ni kita meroti pulakkk...hihi. Mudah dan sedap. Lebih sedap kalu di makan panas2..

Request dari anak2..kebetulan ada sosej dlm peti sejuk. Resepi roti ni pula... mmg ada dlm simpanan lyza..memang berbaloi2..tak payah nak beli kat luar. Doh yang dihasilkan ada dlm 26 biji setelah ditimbang - 40g setiap doh.

Klu x larat..doh yang telah siap diuli dan ditimbang tadi bolehlah disimpan dlm peti sejuk (bahagian beku). Klu nak guna barula keluarkan dan biarkan doh roti kembali lembut (suhu bilik)..pastu bolehla ulikan balik.

Jom layannnn...8)





Cara2 membalut & memotong..Ambil sedikit doh yg telah diperap. Canaikan leper dan dibalut pada sebatang sosej. Biarkan ada lebihan doh pada sebelah bahagian sosej tadi. Ambil pisau dan hiris sosej seperti bentuk sikat. Bentukkan roti seperti di atas dan  sebelum taburkan sedikit mixed vegetable.... (sila lihat cara pada pic dr…

Biskut Coklat chip

Assalammualaikum... dan salam ceria untuk semua. Sebenarnya lyza masih lagi dalam mood raya walaupon syawal tinggal 2 hari je lagi..8( 

Tgk pic biskut raya je dah teringat2 masa nk siapkan biskut sebelum menyambut hari raya tempohari..mmg bersemangat waja.. hehe lebih2 lagi bile dengar lagu2 raya..langsung x rasa letih berpuasa.

Hari ni lyza nak berkongsi resipi yang agak lama dalam simpanan. Mmg amat senang nak buat dan menjadi peberet kami sekeluarga selain biskut almond london yg mmg wajip ada. Masa lyza kecik2 dulu mak lyza mmg ada ambik ode untuk biskut nie..cuma kos cawan aluminium foil agak mahal sikit..mak kata x berbaloi klu jual baik buat makan sendiri je. 

Okla...jom kita tgk resepinya ye..


BISKUT COKLAT CHIP
Bahan² 
250g butter
60g gula kastor
400g tepung gandum/tepung  serbaguna/tepung top  (klu ikut resepi asal gunakan tepung top)
100g gajus kisar
1 sudu besar susu tepung
1 sudu besar tepung jagung 
Untuk menyalut biskut

cawan aluminium foilsecukupnya coklat masakan secukupnya.


Cara²  Puk…

Biskut Y

Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera...

Hanya tinggal beberapa hari saja kita berada di bulan syawal.. kepada yg sedang berpuasa sunat (puasa 6)..lyza ucapkan selamat berpuasa ye.. insyallah lyza akan teruskan berpuasa memandangkan ada 3 hari lagi puasa yg masih berbaki. 

Hari ni lyza nak berkongsi antara biskut raya pilihan lyza untuk tahun ni.. mmg simple sgt biskut ni tapi rasanya sedap dan rangup. Biskut yg lain dari yg lain. Bila tgk hasilnya tentu x percaya adunan biskut ni cuma gunakan 3 bahan saja. 

Ramai jugak sanak saudara yg suka dan cuba meneka bahan2 yg terkandung dlm adunan biskut Y ni tp semua jawapan yg diberi salah....hehehe....8-)





BISKUT Y
Sumber asal: ibuRayy4n@myresepi


Bahan-bahan 

1 cawan gula pasir

3 cawan tepung gandum


marjerin/butter secukupnya (dalam 180g) 


**kalau tak cukup butter boleh tambah sikit.



Cara-cara
Campurkan/gaulkan gula pasir dengan tepung dalam mangkuk.Masukkan marjerin/butter sikit2 sehingga boleh dijadikan seperti doh. (adunan doh akan menjadi serbuk …

Biskut Lidah Kucing pelangi

Assalammualaikum..
Hari ni lyza nk tunjukkan antara koleksi biskut raya yg lyza buat untuk hari raya tahun ni.. Mmg popular biskut ‘cat’s tounges cookies’ atau biskut lidah kucing ni. Biskut ni boleh diperbagaikan mengikut citarasa dan kreativiti masing2. 
Mmg ringan, garing dan rangup biskut lidah kucing ni. Versi pelangi ni mmg nampak ceria kan? Teruja bila tgk ramai yg dh mencuba. Bila tgk hasilnya...adoiii seronoknya..x sabar pulak nk rasa.
Selamat mencuba...




ni pulak versi hentam atau nak cepat je...cuma letakkan coklat chip diatas..paling senang..hehe 
BISKUT LIDAH KUCING PELANGI Resepi : Fatmah Bahlawan Rujukan : Citarasawan/kak azlitamasammanis

250 gm mentega

175gm gula kastor

100 ml putih telur
200 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
1/4 sudu teh emplex

Pewarna : merah, oren, kuning, hijau, ungu dan biru



Loyang khas lidah kucing - digris dengan sedikit mentega.




Cara2 :
1) Ayak tepung jagung, tepung gandum dan emplex, ketepikan.

2) Dalam mixer pukul mentega dan gula hingga berkrim.
3) Masu…

Selamat Hari Raya dan Biskut semperit

Assalammualaikum  dan Salam Sejahtera semua...

Agak lama lyza menyepi.. barula hari ni berkesempatan utk update resepi yg x sempat dikongsikan bersama.. insyallah akan diuploadkan satu persatu. 

Walaupun hari ini..kita sudah menyambut Hari Raya yang ke 7..lyza pon x nk ketinggalan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua rakan2 blogger, follower dan pengunjung yg sudi singgah ke blog lyza yg x seberapa ni..jika ada kesilapan samaada secara sengaja ataupon tidak...lyza memohon ampun dan maaf yer pada semua...


Semoga gembira di hari yang mulia ini, Salah dan silap harap dimaafi, Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Biskut semperit ni antara biskut yang wajib lyza buat setiap tahun bila tiba hari raya.. mmg best sgt biskut ni.. i likeeee...8)


BISKUT SAMPERIT  Resepi : Maklang Azie 

Bahan-bahan  300g butter (nak rasa lebih sedap boleh guna Anchor atau Scs)  160g gula aising  100g tepung jagung  160g tepung kastard  240g tepung gandum  2 biji kuning telur
Hiasan  Ikut citarasa masi…

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak..

Assalammualaikum dan salam sejahtera..insyallah esok kita akan menunaikan ibadah puasa.. dikesempatan ini..lyza ingin ucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan kepada semua rakan2 dan semua yang sentiasa mengikuti blog ini. Andai ada salah dan silap..lyza ingin memohon seribu kemaafan. Jadikan bulan puasa ini bulan yang mulia dan tempuhilah dengan penuh kesabaran.....
Semoga Ramadhan kali ini memberi seribu keinsafan dan keberkatan kepada kita semua..aminn..




Kuih Siput

Assalammualaikum dan salam sejahtera.. tinggal 2 hari je kita akan menyambut bulan Ramadhan..pastinya ada yang dah buat persiapan utk menyambut bulan yg mulia ini.
Hari ni lyza nk kongsi resepi kuih siput antara yang mmg favourite lyza. Mmg klu kuih goreng2 camni mmg laju je klu kunyah sure x berhenti..hihi..resipi ni lyza kuih siput ni lyza amik dr umah CendanaKasih.blogspot.com.
Tq  sudi kongsikan resipi ni...8)

KUIH SIPUT RANGUP Sumber : CendanaKasih@blogspot.com
Bahan2
100g Butter 2 cawan Tepung Gandum
Bahan2 kisar
10 tangkai cili kering -dibuang biji 2 tangkai daun kari - dihiris halus 1/2 biji telor 1 sudu teh jintan manis - dikisar satu paket udang kering - dlm 20 ekor  (direndam dlm air panas dan dikisar) 2 biji bawang kecil - dikisar 1 cawan air Garam, perisa secukupnya
Minyak secukupnya utk menggoreng

Cara2

Gaulkan butter dan tepung hingga jadi serbuk roti.Masukkan bahan2 yang dikisar ke dlm tepung dan mentega tadi.Masukkan garam dan perisaUli bahan2 hingga sebati. (kalau adunan lembik boleh t…

KEK PISANG LAGI..

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Sejak balik dari JB pada cuti sekolah tempohari.. banyak betul pisang dibawa balik ke KL. Ada yg beli dan ada gak yg kawan kasi.
Kali ni lyza cuba resepi kek pisang dari rumah Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com. Saje je nak menambahkan lagi koleksi resipi  kek pisang yang ada dan untuk rujukan sendiri.. memandangkan kek pisang mmg peberet seisi keluarga.
Tak rugi mencuba resepi ni..memang gebu & sedap sangat. Cara buatnya pun amat mudah. Untuk resepi kek pisang ni..lyza ada ubah sikit sukatan dan caranya dari resipi asal.
Terima kasih kpd Naz yg sudi berkongsi resepi kek pisang yang sedap dan gebu ni. Mmg marvellous...

KEK PISANG DUA CARA : CARA 2
OLEH : Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan :
125 gm butter (lyza guna 250g butter Anchor) 
2 biji telur gred A @ B (4 biji gred A)
3/4 cawan gula perang/ gula kastor (225g Gula kastor)
3/4 cawan pisang yang dilecek halus (3 biji pisang - dlm 300g)
2/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)*- lyza …

Apam 3-D

Assalammualaikum semua..Lama kita x bersua ye..tuan rumah bizi sikit..jadi terpaksala kurangkan aktiviti blogging ni.

Ramai yang dah buat apam polka dot atau apam dot-dot ni...apa kata kali ni kita ubah angin pulak..haha..

Mmg enjoy keje menge'dot' apam dot-dot ni kan? Bagi yang dh biasa buat apam dot ni..x de masalah nk cuba bermcm2 corak. Untuk Apam 3-D ni..prosesnya lebih kurang sama cuma..adunan kosong hendakla di kukus terlebih dulu..lebih kurang 10 minit..apabila apam dh masak..barula proses membuat corak diatas apam tadi..dan kukus balik apam tadi selama 5 minit. ...Selamat mencuba...

Sebelum..
Selepas..


Bahan-bahan 

 3 biji telur A
 275 gm tepung gandum/superfine
 3 sudu teh baking powder* (diayak bersama tepung gandum)
150gm susu segar/susu sejat 
1 sudu teh ovallete  Pewarna & Esen Vanilla 200 gm gula halus (boleh kurangkan jika tak suka manis)- lyza letak 180g shj
Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
Cara-cara
1. Pukul telur, gula dan ovalette hingga k…