Monday, April 8, 2013

KEK PISANG LAGI..

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Sejak balik dari JB pada cuti sekolah tempohari.. banyak betul pisang dibawa balik ke KL. Ada yg beli dan ada gak yg kawan kasi.

Kali ni lyza cuba resepi kek pisang dari rumah Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com. Saje je nak menambahkan lagi koleksi resipi  kek pisang yang ada dan untuk rujukan sendiri.. memandangkan kek pisang mmg peberet seisi keluarga.

Tak rugi mencuba resepi ni..memang gebu & sedap sangat. Cara buatnya pun amat mudah. Untuk resepi kek pisang ni..lyza ada ubah sikit sukatan dan caranya dari resipi asal.

Terima kasih kpd Naz yg sudi berkongsi resepi kek pisang yang sedap dan gebu ni. Mmg marvellous...


KEK PISANG DUA CARA : CARA 2
OLEH : Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan :
125 gm butter (lyza guna 250g butter Anchor) 
2 biji telur gred A @ B (4 biji gred A)
3/4 cawan gula perang/ gula kastor (225g Gula kastor)
3/4 cawan pisang yang dilecek halus (3 biji pisang - dlm 300g)
2/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)* - lyza x letak
3/4 cawan tepung gandum* (300g Tpg Gandum + 1 tsp baking powder*)
1 tsp soda bikarbonat* (*ayak bersama) (sama)
2 tbsp susu segar - yg ni lyza tambah sendiri
1 tsp ovallate (sama)
1 tsp asen vanilla (lyza gantikan esen perisa pisang)


Cara-cara :


- Putarkan butter, gula dan ovallate pada kelajuan tinggi hingga adunan berkrim selama lebih kurang 3-5 minit. 

- Masukkan telur sebiji demi sebiji. Putar sehingga adunan sebati. 

- Masukkan pula esen pisang atau vanilla dan pisang yg sudah dilenyek tadi.

- Putar lagi hingga rata.

- Akhir sekali..masukkan bahan yang dah diayak (tpg gandum, baking powder dan soda bikarbonat). Gaul rata dan sebati.

- Panaskan oven pada suhu 170C menggunakan api atas dan bawah. (Bergantung pd oven masing2 ye).

- Lapik loyang ukuran 8" x 8" x 3" dengan kertas kalis minyak.

- Masukkan adunan ke dalam loyang  dan bakar selama 40 minit - 1 jam atau sehingga kek masak.

- Setelah masak, keluarkan loyang kek dari oven dan terus terbalikkan kek bersama loyangnya ke atas redai. Ini untuk mengelakkan permukaan kek menjadi mendap. Biarkan loyang kek kekal pada kek.

- Setelah 10 minit, keluarkan kek dari loyangnya dan biarkan sejuk sepenuhnya sebelum dihias atau dimakan.


SELAMAT MENCUBA!




8 comments:

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum..Mak aikkk tergudanya tgk kek pisang ni...gebussss giler

Lyza said...

Wa'alaikumsalam wbt..Sue. Tq sudi singgah ke sini. Mmg gebu n sedap kek pisang ni..

Umiazah Mz said...

Assalam
Mmg minat makan apa2 dari pisang, kek pisang..favorite..

Lyza said...

Lyza
Wsalam Umiazah..tq sudi singgah ye. Lyza n famili pon suka..cepat je licin..

fazilzura said...

sis .. nk no teponnn .. or tepon kiteee

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum Lyza..
Thanks sudi try resepi kek pisang dari blog Naz ni. Alhamdulillah menjadi nampaknya tu. Gebu betul..

hana said...

salam tuan umah... nmpk kek pisang yg gebu terus tingin nak gugurkan pisang atas pokok! geram nengok! sedapppp

Lyza said...

Lyza to Nadz Nazharzan

Wa'alaikumsalam Naz..Sama2 Naz..mmg gebu n sedap kek pisang ni..mmg terbaik..tq Naz..


Lyza to Hana

Wa'alaikumsalam Hana...alhamdulillah mmg sedap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...