Monday, January 10, 2011

Kek Kukus Sandwich Lapis Jem

Assalammualaikum dan selamat sejahtera semua..Rasanya belum terlambat utk lyza ucapkan Selamat Tahun Baru 2011 kepada rakan2 dan pengunjung blog lyza yang x seberapa ni..maaf ye sebab dah lama x bersiaran..

Hari ni sempatla lyza buat kek kukus untuk minum petang. Resepi ni kepunyaan Chef Zubaidah (dari buku steamed cake)..tgk gambar kek tu je dah tertarik....alhamdulillah sedap gak kek ni..lembut je..ala2 mcm kek roll gitu..heroku yg kecik pon suka sgt kek ni..lebih2 lagi ada jem..laju jerr..

Okla..Jom layan pic kat bawah ni..



BAHAN2



3 biji Telor B


1 tsp Ovalet

30g Air

100g Gula Kastor (lyza letak 90g je)


100g Tepung naik sendiri (lyza guna tepung berserbuk penaik BlueKey)


20g Susu Tepung (diayak)


30g Minyak (lyza guna minyak Jagung)


1 tsp Coklat emulco

 HIASAN


Jem secukupnya (lyza gunakan jem strawberry)




CARA2 MEMBUATNYA :


1. Panaskan air kukusan. 

2. Pukul Telor, gula dan ovalet sehingga putih dan pekat.(Speed laju).

3. Masukkan tepung dan Susu tepung kedalam adunan dan pukul lagi hingga sebati.

4. Akhir sekali masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati juga.

5. Ambil 2 sudu adunan dan warnakan dengan Coklat emulco (untuk lorek atas adunan kek).

6. Tuangkan adunan ke dalam acuan 9" x 9" x 3" segi empat yang telah dialaskan dengan kertas minyak dan paipkan adunan Coklat sepanjang kek dan tarik lorekkan dgn lidi untuk membuat marbel.

7. Tutupkan acuan dengan aluminum foil.


8. Kukus selama 20 minit dengan api sederhana sehingga masak.





9. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu. Keluarkan kek dari acuan dan sapukan Jem (bahagian yang tak berlorek).

10. Potongkan 2 bahagian dan tindihkan keatas kek.






 SELAMAT MENCUBA....8-)

















Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...