Friday, January 21, 2011

KUIH LAPIS PELANGI


Assammualaikum dan Selamat sejahtera semua.. Semoga semua berada di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya..Petang semlm tergerak nak mencuba kek lapis ni..ramai rakan2 blogger dh mencuba Talam lapis koko..mmg berseri2 tgk..pada mulanya nak jugak cuba wat Talam lapis koko..tp malangnya stok koko lak abis..hehe..

Resepi Kuih Lapis Pelangi ni lyza copy dari umah Kak Yatie (..::~**SINAR KEHIDUPANKU**~::..) yg mmg berkenal dgn Kuih Talam, kuih lapis & etc. Semuanya nampak sedap..Terima kasih kak yatie kerana sudi kongsi bersama resepi Kuih lapis ni yang mmg antara kuih kegemaran lyza dari kecik. Sekarang bile dh berjaya membuat kuih nie..rasa nak melompat je..yahoo..hehe..suka2x..


(Sumber : Kak Yatie - http://yatiememories.blogspot.com/ )



Bahan-bahan


1 1/2 cawan tepung gandum


1 1/2 tepung beras


1/2 cawan tepung ubi


1 1/2 cawan gula pasir


8 cawan santan sederhana pekat (1 1/2 biji kelapa parut)


1 sudu kecil garam


pewarna merah, hijau, putih, kuning


Cara Penyediaan


1. Gaulkan semua bahan-bahan dan tapiskan.

2. Bahagikan adunan kepada 4 bahagian.

3. Masukkan pewarna ke dlm setiap bahagian.


4. Panaskan kukusan dan sapukan sedikit minyak pada loyang yang akan digunakan dan kukus loyang sebentar....nak lagi selamat alas loyang dngn plastik.

5. Masukkan 1 senduk adunan merah dan kukus selama 5 minit.


6. Lapiskan pula 1 senduk adunan putih dan kukus lagi selama 5 minit.


7. Lapiskan warna hijau dan kukus selama 5 minit dan di ikuti warna putih.


8. Lapiskan adunan berselang-seli hingga habis. (*bagi adunan terakhir, saya balut tudung periuk dengan kitchen towel agar air tidak menitis ke atas permukaan kuih dan dikukus dalam 20 minit ).


9. Setelah masak, angkat dan sejukkan selama 2 jam. (Pastikan kuih betul2 sejuk barulah di potong dengan menggunakan pisau plastik/ pisau potong kek).



18 comments:

AZLINA said...

Salam Lyza, waduh cantik sungguh lapis pelangi tu..nampak berselera la...mest sedap rasanya kan! Ni kalau dpt mkn ptg2 mcm ni alangkah bahagianya...:))

Nieza said...

cantiknya kuih lapis ni...nampak pun kemas..saya bab potong memotong ni lum pass lagi..hehe

Lyza said...

Lyza to Kak lina
Wsalam kak lina..yeke makaseh..mmg sedap kuih lapis nih..sambil hirup kopi panas..8-)

Lyza said...

Lyza to Nieza
Tima kaseh Nieza..mmg kuih kene betul2 sejuk baru lih potong..lyza masuk kt esbok je nk bagi cepat sejuk..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Salan Lyza... geram je tengok kuih yg cantik tu...
kita malas la pulak nak melapis..

Ayu said...

salam lyza,
lama tak dengar suara..cantiknya lapisan warna kuih lapis ni..
tertarik betul akak..rasa nak rasa seketul gitu..

Lyza said...

Lyza to Nazrah
Wsalam..tq Nazrah..tula nk melapis tu perlukan kesabaran..hehe..

Lyza said...

Lyza to Kak Ayu
Wsalam Kak Ayu..kite pon dh lama x dgr suara merdu kak Ayu..klu kak ayu nyanyi mesti best ni..hehe..meh cni kite tolong suapkan seketui..8-)

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Salam Lyza,
cantik lah kuih lapis pelagi. Akak pun dah pernah cuba dari dapur yatie kuih talam nye..best

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Menarik kuih lapis, ni, very presentable. Tentu sedap ya, lemak-lemak manis.

ilahjy said...

meh kita buat pertukaran kuih nak tak dekat jer kita kalu rempit 5 minit sampai laa leh kak ilah hantar tauhu fah..hehehe

Yatie said...

Salam Lyza,
Cantiknya kuih lapis pelangi ni...suka akak melihatnya..kalau dpt rasa, lagilah best...tq mencuba resepi ni...sedapkan..

Lyza said...

Lyza to Mama Nani/Mama Hawa
Wsalam kak..Tq kak..tula dia tgk umah kak yatie rajin wat kuih talam..cantek2 lak tu..grenti jadik..

Lyza said...

Lyza to Paty Kitchen
Tq kak Paty..sedap n lemak manis gitu..hingga menjilat jari..

Lyza said...

Lyza to ilahjy
Lih jugak..jom kak ilah tukar juadah..lih lyza tumpang sekaki..dh lama x merempit nih..hehe

Lyza said...

Wsalam Kak Atie..
Tq sudi dtg..sedapla kuih lapis ni..klu K yatie buat lg sedap kot..nak gak rasa air tgn kak yatie..

MOH KEMBARA said...

Salam Lyza, kuih lapis adalah antara kuih 'bodoh' yg akak suka. Bodoh sebab dia tepung dgn santan jer, dan gula. Tapi kalau pandai buat mmg sedap. Tapi Lyza punya nmpk menawan, rasa tentu lagi menawaner!t

Lyza said...

wsalam kak halima..a'ahla kak..bhn2 nk wat mmg senang ada tpg, gula, santan..sure jadik..hehe..adoii segannya kak halima puji..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...