Skip to main content

Tempahan lagi..

TQ diatas sokong anda ye..

Ode dari Cikgu Atiqah lagi dari Sek Keb Keramat A.U, KL. TQ cikgu..hrp2 cikgu suka ye. 


Ode dari Alin nk tema Pink n putih. 100pcs

Shasha ode 200pcs..utk hari pertunangan. Sha ode Cistat 50pcs Blueberry n 50pcs Strawberry. Thanks Sha..sebab bagi feedback aritu..klu sha suka..akak lg suka..hehe.


Fara dari Nilai. 200pcs Apam polkadot..Tq 

 Adlin dari PJ ode untuk kwn dia..tema Bees 100pcs Yellow n dark brown. TQ Adlin..

Sh. Masitah, Apartment Sri Intan, Setiawangsa  ode 150pcs Mix kaler. TQ kak..
 

Ode dari Alin lagi.. Alin nk tema Blue n white. 100pcs. TQ Alin.

 
Ode dari Alin lagi.. Alin nk tema Blue n white. 100pcs. TQ Alin.

Ode dari Kak Ida, AU3.. Mix kaler.. TQ Kak Ida.


Ode dari Ryna, Tmn Permata..100pcs warna merah n putih. 

 
Ode dari Alin..Blue n pink 100pcs dan Purple n pink 100pcs.


  
Ode dari Alin..Blue n pink 100pcs dan Purple n pink 100pcs. Nk dibawa ke TV3 katanya..Thanks Alin..sebab email pic Apam dottie ni balik..TQ Lin..


 Ode dari Alin..Blue n pink 100pcs dan Purple n pink 100pcs.
 
Ode dari Eja..Mix kaler 400pcs. TQ Eja.. 
 
 Kak Sharifah Masitah Apartment Intan, Setiawangsa ode 100pcs Tema Blue.

 Ana, UIA ode 800pcs

 Ode dari Aida ..50pcs Green dot Pink n 50pcs Yellow dot Pink.

 Ode dari Alin..100pcs Apam polkadot..Alin nk kaler Soft Green.

 Ode dari Yanti, Wangsa Maju..100pcs

 Order dari Sabrina 100pcs. 

 Order dari Maz, AU3. Maz order  100pcs Apam dottie..tema Red dot Hitam..n Krim puff 50pcs. 

 Oder dari Ana, UIA Gombak. Ana nak 200pcs.


Ode dari Yati dari Taman Melati..Yati nk 100pcs dan 100pcs order dari kwn huby En. Amin dari Ukay Perdana.

 Order dari Yanti, Wangsa Maju. Ni kali ke4..yanti oder. Warna yg Yanti request. Tq Yanti..

 Tempahan dari Cikgu Zah..(Sek Keb. A.U Keramat).

 Tempahan dari Sabrina, Setapak. Sabrina nk 100pcs. Tq dik for ur support.

 Tempahan dari Kak Ida (Ukay Perdana). Kak Ida nk 200pcs. Tq Kak..


Tempahan dari Aimi..melalui Kak Ida (Menara Merak), AU3. Aimi Ode 100pcs (asingkan 50pcs, 50pcs). Semoga Aimi suka ye..tq.
Post a Comment

Popular posts

APAM PISANG GEBU

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 
Petang semalam lyza cuba rajinkan diri buat apam pisang kukus yang mmg sedap.. sesuai sangat untuk minum petang. Tertarik dengan apam pisang kukus yang kak Azita buat hari tu.. nampak gebu dan montok jerrr..
Kebetulan ada beberapa ulas pisang lagi yang tak di usik. Terus lyza terfikir nak buat apam pisang kukus ni.. cara2 nya pon sgt mudah.. dan yg paling best sekali... apam pisang ni mmg gebu gebasss, lembut dan moist giteww. Seriously... i likeeee... anak2 pon suka.. insyallah bolehla buat lg lepas ni..8)

Terima kasih pada  Kak Azita Zain dan Naz@CuteOven berkongsi resepi ni.. lyza panjangkan resepinya kat sini pula ya.  
Resepinya ada di bawah ni ye.. Selamat mencuba..




APAM PISANG GEBU
Sumber: Naz@Cute Oven, Small Kitchen dan Azita Zain@Lestari kehidupanku)

Bahan-bahan :
8 biji pisang emas / 6 biji pisang berangan  4 biji telur A 1 cawan gula 3/4 cawan minyak jagung / minyak masak / mentega cair 2 cawan tepung gandum 1 sudu kecil soda bikarbonat 1 sudu kecil…

PORTUGIS TART

Assalammualaikum dan selamat sejahtera.. 
Hari ni saje je nak tayang Portugis tart yang baru lyza buat pada Ahad lepas. Atas permintaan anak lyza yang mmg suka makan portugis tart ni. Kesian jugak...ari2 dok tanya bila ibu nak buat Portugis Tart nie. Memandangkan dah lama x buat portugis tart ni....zzzzzzzzzzz....malasnya nak buat...hihi..
Ok...x pe. Lyza cuba "merajinkan" diri..pagi2 lepas bfast...terus singgah kedai bakery...mencari bahan2 untuk buat pastry.  Alhamdulillah.. dapatlah makan portugis tart ni.. wah.. anak2 lyza suka sgt. Insyallah..boleh buat lagi pas nie.. Jom layan pic kat bawah nie..









PORTUGIS  TART @ PORTUGUESE EGG TART
Bahan Untuk Flaky pastry : 


Bahan A 500g  Tepung gandum
250ml  Air
35g  Butter/marjerin
6g  Garam
15g Gula castor

Bahan B
300g  Pastry Margarine


Untuk buat crust :
1. Campurkan semua bahan A ke dalam mangkuk mixer dan pukul selama 5 minit atau sehingga doh menjadi lembut.

2. Tutupkan doh dengan kitchen towel dan rehatkan doh selama 20 minit.

3. Gelek doh s…

Muruku meletoppsss

Assalammualaikum semua..
Semalam datang mood rajin pulak dan bermulalah operasi nak buat muruku meletops ni...satu adunan muruku ni boleh dapat banyak tau...rasanya 4 balang besar. Seisi keluarga dapat makan muruku ni puas2.. Tp letihnyaaa...alahaiii.. setelah seharian bersilat kat dapur. Hmmm...hasilnya pula memang berbaloi-baloi..
Resepi muruku meletops ni...lyza salin dari FacebookChef Zubaidah Che Pa. Tq chef sebab sudi berkongsi resepi muruku yang mmg meletopsss ni.. dan sememangnya rangup dan sedap..
Krup..krap..krup..krap....mengunyah sambil tengok TV...sedar2 je dah satu balang abis..ngunyah mmg tak berhenti..



pic acuan muruku...amik dari google.. gunakan acuan 4 penjuru.

MURUKU MELETUP SUMBER :CHEF ZUBAIDAH CHE PA (FB)
BAHAN2
250gm Marjerin - cairkan dan sejukkan 1 bungkus @ 500g Tepung Kacang kuda 2 bungkus @  500g + 500g Tepung pulut 2 biji Telur 30gm Jemuju/lemuju - disangai dulu dan kisar halus 3 sudu besar Serbuk cili (BABAS) 5 sudu besar Gula halus 1 1/2 sudu besar Garam halus (membum…

AGAR-AGAR SANTAN PANDAN

Assalammualaikum dan salam sejahtera...


Hari ini lyza buat agar-agar santan pandan untuk pencuci mulut... salah satu agar2 yang memang tetap manjadi kegemaran anak2 selain agar2 santan gula melaka. Kalau buat je... kejap je dah licin. Memandangkan cuaca panas kat KL sekarang ni.. mmg menu nila selalu teringat2 kt kepala... hehe.  Makan pula sejuk2... perghhh...memang nyaman  je... masuk ke tekak.
Ia juga mudah dan cepat disediakan.

Selamat mencuba...8)



AGAR - AGAR SANTAN PANDAN (sumber : Mamadee's Kitchen)

Bahan-bahan:
20gm agar-agar tali


1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan air pandan
(guna air 1 cawan dan dikisar bersama2 daun pandan dan ditapis - lyza guna 5 helai daun pandan)

1 sudu teh pewarna hijau epal

4 cawan air 

2 cawan Santan
(lyza guna 200 ml santan kotak+ 1 cawan air)
1 biji telur dipukul dengan santan tadi

secubit garam (optional)


Cara Penyediaan:

Masak agar2, gula, 4 cawan air dan 1 cawan air daun pandan ke dalam periuk. Rebus sehingga agar2 hancur sepenuhnya.
Kecilkan api. Masukkan pewarna…

Potato Fritters @ Cucur Kentang

Assalammualaikum dan salam sejahtera..  Sebenarnya dah lama nak mencuba Potato Fritters @Cucur kentang yang telah menjadi semakin popular di FB baru2 ni.. Ramai kwn2 blogger dah pon mencuba resepi Potato Fritters@Cucur kentang ni.. antaranya Kak Ina KL, Kak Yati (sinar kehidupanku). Mmg rugi sape tak cuba.. tengok pon dah terliur.. Bahan2 penyediaannya pon sgt mudah, mmg cepat dan yang paling penting sedappp...

Resepi ini dikongsikan oleh Noraida Durani...mmg kreatif... rasanya sama macam kuih cucur. Terima kasih pada tuan empunya atas resepi ni..mmg terbaikkk... lyza mintak izin ye share di sini dan untuk rujukan akan datang. 


Untuk penyediaannya.. adunan hendaklah dibuat leper ye...supaya adunan cepat masak dan rangup luar dan dalam. Kalau tebal.. ia hanya akan garing di luar dan tak berapa masak di dalam.
Selamat mencuba... ~




Satukan semua bahan2 dan digaul rata. 
Tunggu hingga minyak betul2 panas...barulah sudukan adunan ..
POTATO FRITTERS ~ CUCUR KENTANG Resepi Oleh : Noraida Durani

Bah…

Roti sosej

Assalammualaikum..
Salam sejahtera buat semua. Kali ni lyza saja nak share pics roti sosej yg lyza buat ari sabtu lepas. Jom kali ni kita meroti pulakkk...hihi. Mudah dan sedap. Lebih sedap kalu di makan panas2..

Request dari anak2..kebetulan ada sosej dlm peti sejuk. Resepi roti ni pula... mmg ada dlm simpanan lyza..memang berbaloi2..tak payah nak beli kat luar. Doh yang dihasilkan ada dlm 26 biji setelah ditimbang - 40g setiap doh.

Klu x larat..doh yang telah siap diuli dan ditimbang tadi bolehlah disimpan dlm peti sejuk (bahagian beku). Klu nak guna barula keluarkan dan biarkan doh roti kembali lembut (suhu bilik)..pastu bolehla ulikan balik.

Jom layannnn...8)





Cara2 membalut & memotong..Ambil sedikit doh yg telah diperap. Canaikan leper dan dibalut pada sebatang sosej. Biarkan ada lebihan doh pada sebelah bahagian sosej tadi. Ambil pisau dan hiris sosej seperti bentuk sikat. Bentukkan roti seperti di atas dan  sebelum taburkan sedikit mixed vegetable.... (sila lihat cara pada pic dr…

AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA

Assalammualaikum dan selamat pagi semua....  Hari ni lyza nak kongsikan resepi agar2 santan gula melaka yg lemak berkrim ni..mmg lyza suka sgt agar2 ni..tambah2 lg cuaca yg semakin panas kat KL nie..
Kali ni lyza cuba resepi dari naz@ovenkecil. Ramai jugak kwn2 blogger dah mencuba resepi agar2 ni..antaranya Kak Yatie@"Sinar Kehidupanku" dan Hana@(hanamemories). Mmg senang sgt.. dan yummy..kejap je dah licin. 



AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA
Sumber : Naz@CuteOven


Bahan-Bahan
Bahan A 4 cawan air 250gm gula melaka - cincang sedikit gula pasir (jika perlu) 1 helai daun pandan (disimpul)

Bahan B 10gm atau 11g serbuk agar-agar

Bahan C 1 cawan santan @ satu kotak kecil santan KARA [200g] (lyza gunakan 1 cawan air + satu kotak santan KARA [200g]).  1 biji telur secubit garam

Cara-Cara
Masak bahan A hingga gula larut dan tapiskan.Masak semula bahan A dan masukkan bahan B hingga agar-agar larut dan mendidih (sentiasa kacau).Pukul bahan C dengan whisk.Kecilkan api dan tuangkan bahan C kedalam adunan agar-…

APAM MAWAR

Assalammualaikum..
Pertama kali tengok APAM MAWAR ni.. terus jatuh cinta. Banyaknya munga2... suka sangat. Resepinya lyza dapat dari blog Kak Wan@ResipiCitarasawan (antara blogger yg mmg pemes ye). Terima kasih Kak Wan.. resipi ni lyza salin di sini untuk rujukan ye.
Kalau ada waktu terluang nnt mungkin lyza akan buat percubaan yang kedua pula... yang penting mestila ada tukang makan! 
Okla... Selamat mencuba...


APAM MAWAR Sumber  :   ResipiCitarasawan

Bahan-bahan :
250  gm   tepung gandum  1/4  sudu teh   baking powder 150  gm   gula kastor 2  biji   telur A 1/2  sudu teh Ovallet 200  ml  susu cair (lyza gunakan susu segar) 50  ml  minyak masak 1/4  sudu teh  garam Pewarna & perisa yang disukai
Acuan Mawar  -  gris dengan sedikit minyak

Cara Penyediaan :


1. Ayakkan tepung gandum, garam dan baking powder.
2. Pukul telur, gula dan ovallet sehingga putih dan gebu.  Masukkan tepung berselang-seli dengan susu cair sambil diputar sehingga bergaul rata.
3. Masukkan minyak, gaul rata dan bahagikan kepada 2 …

KEK PISANG LAGI..

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Sejak balik dari JB pada cuti sekolah tempohari.. banyak betul pisang dibawa balik ke KL. Ada yg beli dan ada gak yg kawan kasi.
Kali ni lyza cuba resepi kek pisang dari rumah Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com. Saje je nak menambahkan lagi koleksi resipi  kek pisang yang ada dan untuk rujukan sendiri.. memandangkan kek pisang mmg peberet seisi keluarga.
Tak rugi mencuba resepi ni..memang gebu & sedap sangat. Cara buatnya pun amat mudah. Untuk resepi kek pisang ni..lyza ada ubah sikit sukatan dan caranya dari resipi asal.
Terima kasih kpd Naz yg sudi berkongsi resepi kek pisang yang sedap dan gebu ni. Mmg marvellous...

KEK PISANG DUA CARA : CARA 2
OLEH : Naz COSK @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan :
125 gm butter (lyza guna 250g butter Anchor) 
2 biji telur gred A @ B (4 biji gred A)
3/4 cawan gula perang/ gula kastor (225g Gula kastor)
3/4 cawan pisang yang dilecek halus (3 biji pisang - dlm 300g)
2/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)*- lyza …

Biskut Lidah Kucing pelangi

Assalammualaikum..
Hari ni lyza nk tunjukkan antara koleksi biskut raya yg lyza buat untuk hari raya tahun ni.. Mmg popular biskut ‘cat’s tounges cookies’ atau biskut lidah kucing ni. Biskut ni boleh diperbagaikan mengikut citarasa dan kreativiti masing2. 
Mmg ringan, garing dan rangup biskut lidah kucing ni. Versi pelangi ni mmg nampak ceria kan? Teruja bila tgk ramai yg dh mencuba. Bila tgk hasilnya...adoiii seronoknya..x sabar pulak nk rasa.
Selamat mencuba...




ni pulak versi hentam atau nak cepat je...cuma letakkan coklat chip diatas..paling senang..hehe 
BISKUT LIDAH KUCING PELANGI Resepi : Fatmah Bahlawan Rujukan : Citarasawan/kak azlitamasammanis

250 gm mentega

175gm gula kastor

100 ml putih telur
200 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
1/4 sudu teh emplex

Pewarna : merah, oren, kuning, hijau, ungu dan biru



Loyang khas lidah kucing - digris dengan sedikit mentega.




Cara2 :
1) Ayak tepung jagung, tepung gandum dan emplex, ketepikan.

2) Dalam mixer pukul mentega dan gula hingga berkrim.
3) Masu…