Sunday, November 14, 2010

Kek Pisang Sempoi

Assalammualaikum semua. Tinggal 2 hari je kita akan menyambut Hari Raya Aidil Adha...Pening gk pk nak buat kek apa utk buah tgn ke kg nnt. Minggu ni lyza cuba wat resepi sofinar dari Myresipi.com mmg betul2 sempoiii dan sedap..dh 2 kali lyza wat kek pisang ni..kejap je licin..insyallah raya nnt bolehla wat lg..hehehe..Tq Sofinar di atas resepi Kek pisang ni...


MOIST BANANA BREAD


Bahan-bahannya :


150g Pisang - dlm 3 atau 4 biji dilenyek (lyza guna pisang berangan)


180g Tepung gandum - diayak


180g Gula Kastor


3 biji telur (Lyza guna grd A)


120ml Minyak masak/minyak jagung


1 sudu teh Ovalette


1 sudu teh Soda bikarbonat

1 sudu teh Baking powder


Secubit garam





Cara Membuatnya :

  • Campurkan semua bahan2 di atas dan putar sehingga sebati & nampak putih.

  • Tuang adunan ke dalam loyang 8" x 8" yang dilapikkan dengan kertas minyak.

  • Bakar 180C selama 40 - 50 minit atau sehingga kek masak. Selamat Mencuba!


# Boleh gunakan (loyang 10 x 7 atau 20 -23cm atau acuan 8 x 8 inci)


# Peringatan : Pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda..8-)





























5 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam, dah nak raya dah? Hmm tak terasa pun...dok merantau, sorang2 pulak tu... Cake looks good!

Lyza said...

Wsalam kak..tula dia kejap je kan..siannya akak di perantauan..btw take care ye..

moklong said...

nampak pun sedap. teringat nk mcuba tp kena masukkn dlm list menunggu dulu. hehehe.... selamat hari raya aidiladha.

Ayu said...

wow, nampak lembut and sedap kek ni lyza..boleh masuk list..thanks for sharing

Lyza said...

Lyza to Moklong
Alhamdulillah..sedap you..mmg moist kek ni..lebih2 lg klu dibiarkan semlman..

Lyza to Kak ayu
Sedap n moist..yum3x (Adooiii x lih tido bile kene puji ngan kak ayu ni..hehe..)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...